Oferujemy pomoc prawną i reprezentację w postępowaniu z wniosku o wydanie interpretacji podatkowych (w tym sporządzenie wniosku o interpretację, odwołań i skarg do wojewódzkiego sądu administracyjnego, Naczelnego Sądu Administracyjnego).
INTERPRETACJA PODATKOWA (INDYWIDUALNA)
1. WNIOSEK O INTERPRETACJĘ
Interpretacja indywidualna (podatkowa) jest aktem wydawanym na wniosek o wyjaśnienie przepisów prawa podatkowego.
Wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych.
We wniosku o wydanie interpretacji wnioskodawca obowiązany jest do
wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo
zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w
sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
2. ORGAN WYDAJĄCY INTERPRETACJĘ INDYWIDUALNĄ Interpretację indywidualną wydaje Dyrektor Izby Skarbowej działając z upoważnienia Ministra Finansów.
Wspomnieć należy, że stosownie do swojej właściwości interpretacje indywidualne może wydawać także wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa. Dotyczy to zwłaszcza podatków i opłat lokalnych.
3. INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy, zwykle wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.
W razie negatywnej oceny stanowiska wnioskodawcy interpretacja indywidualna zawiera wskazanie prawidłowego stanowiska wraz z uzasadnieniem prawnym.
4. TERMIN WYDANIA INTERPRETACJI I SKUTKI JEJ NIEWYDANIA W TERMINIE Właściwy organ zobowiązany jest do wydania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku.
Do tego terminu nie wlicza się terminów i okresów określonych w Ordynacji podatkowej.
W razie niewydania interpretacji indywidualnej w terminie uznaje się, że w dniu następującym po dniu, w którym upłynął termin wydania interpretacji, została wydana interpretacja stwierdzająca prawidłowość stanowiska wnioskodawcy w pełnym zakresie.
5. GŁÓWNE FAZY POSTĘPOWANIA Wydanie interpretacji indywidualnej kończy zasadniczo postępowanie. Warunkiem zaskarżenia wydanej interpretacji do sądu administracyjnego jest wezwanie do usunięcia naruszenia prawa. Po tym wnioskodawca niezadowolony z wydanej interpretacji może wnieść skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Od orzeczenia wojewódzkiego sądu administracyjnego przysługuje skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
6. SKUTKI I ZNACZENIE INTERPRETACJI (MOC INTERPRETACJI) Zastosowanie się przez wnioskodawcę do interpretacji indywidualnej wydanej w sprawie nie może szkodzić wnioskodawcy. Wnioskodawca uzyskuje zatem podstawę (interpretację) do właściwego zachowania (zastosowania przepisów prawa podatkowego w jego indywidualnej sytuacji) bez obaw o zakwestionowanie takiego zachowania przez organy skarbowe np. po zrealizowaniu planowanych zamierzeń.
W rezultacie, dzięki uzyskaniu interpretacji, uchylony zostaje stan niepewności w odniesieniu do zaistniałych lub planowanych przez wnioskodawcę zdarzeń/czynności.
_Więcej informacji na temat doradztwa podatkowego KDPO w zakresie sporządzania wniosków o indywidualne interpretacje Ministra Finansów można uzyskać kontaktując się z Kancelarią.